Šimtą, tūkstantį ar pusę milijono – kiek iš tiesų kainuoja driftui paruoštas bolidas? Pagal poreikius, atsakysite Jūs, tačiau kartais pakankamai kukliai suręstas treniruočių automobilis savininkui jau būna palengvinęs piniginę kelis kart daugiau, nei iš tiesų yra vertas.

Sekmadienį,  „Side to Side“ organizuotą treniruotę aplankė vienas iš „50 Garage“ viršininkų – Mantas Kulvinskas. Daugiau kaip penkmetį sporte besisukantis vyras jau praėjo ilgą tobulėjimo kelią ir dabar gali džiaugtis kone tobulu šonaslydžio ginklu – klasikinis BMW E30 kėbulas, „2JZ“ širdis, sekvencinė pavarų dėžė ir visa kita, ko reikia „PRO“ lygos pilotui. Tačiau šią stadiją Manto „trečiukas“ pasiekė palaipsniui, kartu ugdydamas ir Manto mechanikos žinias. Paklaustas ar kartotų šią epopėją, sportininkas sako aiškų ne – „Jei Jūs norite važiuoti, Jūs turite koncentruotis į važiavimą, o ne konstravimą. Kuo ilgiau konstruosit, tuo mažiau važiuosit“, – negailestingai nukerta jis.

pic-5

Grįžkime prie treniruotės – naują vietą aplankęs Mantas ne tik liko nudžiugintas treniruočių erdve, bet ir teigia pamatęs daug naujų, nematytų techninių sprendimų. Didesnė dalis iš jų – jaunų ir nepatyrusių, mechanikos pradžiamokslį iš nuotraukų ir draugų pasakojimų kremtančių jaunuolių vaisius. Kai kurie „mod‘ai“ sukėlė juoką, kai kurie – išgąstį. Ne visos interpretacijos yra teisingos, kai kurios be abejonės trukdo automobiliui važiuoti ten, kur jį bando nukreipti pilotas. Be abejo, visa tai smulkių biudžetų ir jaunatviško maksimalizmo vaisius, visa tai suprantama, tačiau išlieka klausimas – ar tai tiesiausias kelias į šio sporto padangę? Ar ilgas technologinių klajonių ir bandymų metodas iš tiesų pigesnis?

Į pagalbą pasikvietę Manto kolegą Antaną Vėbrą, bandome skaičiuoti biudžetą, reikalingą tinkamai pradėti slysti šonu ir klausiame vyrukų – kiek pinigų šie darbai kainuotų gerą reputaciją jau užsitarnavusiose „50 garage“ dirbtuvėse? Čia savo tiesos kelią jau atrado Artūro Ravluškevičiaus, Luko Garaliausko, Benedikto Čirbos, bei kitų, automobilių sporte nemažiau girdėtų asmenybių karietos.

Pasirinkome hipotetinį planą, kurį neretai pasirenka jaunoji publikos dalis. BMW e36 kėbulas su 6 cilindrų jėgaine, bazinis išsukimo komplektas, hidraulinis rankinis ir važiuoklės sustandinimas.

Taigi, keliaujame.

pic-9

Į dirbtuves įrieda BMW 316 ar 318 ar kažkas panašaus – šie modeliai pasirenkami dėl mažesnės bazinės kainos, su planu į jį „įversti“ 6 cilindrų variklį. Planas dažniausiai skamba neblogai, ypač tuo atveju, jei turite tam reikalingas patalpas, įrankius ir žinias. Tokiu atveju, tai keleto dienų darbo vaisius. Tačiau, nepabandęs – nebūtinai tai atliksi teisingai. Taip pat gali „pasimauti“ ant naujokui nežinomų niuansų – smulkių detalių, kurios galutinėje sąmatoje lems nemažą sumą. Už šį darbą mechanine prasme, „50 Garage“ vaikinai skaičiuoja vienodą kainą – 300 eurų ir jokio skirtumo ar tai iki skausmo visiems pažįstama „plyta“, ar „2JZ“. Tiesa, teks papildomai susimokėti, jei reiks gaminti naujus variklio pakabinimo taškus, ar perdaryti elektrinę dalį, tačiau kone visais „BMW“ atvejais, to nesunkiai išvengiama, arba apsieinama su minimaliais pakeitimais, kurie sąmatos labai neišpūs.

Toliau seka „Lock‘as“ arba išsukimo kompletas. Sekmadienio treniruotėje Mantas sako matęs įvairiausių sprendimų, tačiau tik keletas iš jų atrodė patikimai ir sėkmingai atlikti. Jis pats keletą sezonų savo bolide buvo pasirinkęs visiškai elementarų rinkinį – BMW E46 priekines apatines svirtis (šakes) suderino su kiek suvirintojo rankomis patobulintomis stebulėmis. Tiesa, e36 modeliui dar neprošal į vairo kolonėlę įsukti „spacerius“, bei pasirinkti didesnio išnešimo (ET) priekinius ratus. Viskas – tai užtikrina stabilų, suvaldomą pasukamumo komplektą,  kuris nekenčia nuo vis plyštančių šarnyrų. Medžiagų ir darbo sąmata, Manto dirbtuvėse pasieks 200 eurų ribą(jau su šakėmis). „Mes matom krūvas išilgintų šakių, kurios suvirintos nei lygiai, nei itin protingai. Yra keletas žmonių, kurie tai padaro taip, kad vairas toliau būtų linkęs atsisukti, tačiau tai suteikia tokį pasukamumą, kuris Jums reikalingas sekundę iki apsusikimo, kitaip tariant – nevertas pinigų“.

Toliau seka hidraulinio rankinio sistema, bei vairo su išnešimu montavimas – šie darbai, atlikti tiesiomis ir patyrusiomis „50 Garage“ rankomis neperlips 50 eurų sąmatos. Kartu atlikti reikia ir kone esminį drifte patobulinimą – galinio diferencialo užvirinimą – 50 eurų, bet tik dėl to, kad niekas iš dirbtuvių nemėgsta šio darbo.

Viskas – bazinis komplektas yra. Jūs turite pakankamai galios sukti R15-16 skersmens ratus, turite patikimą ratų išsukimo komplektą, kuris leis išvengti pastovių apsisukimų, patogų vairą, bei hidraulinį rankinį iniciacijai. Bendra darbų sąmata pas patikimus meistrus: apie 500 eurų. Tokį darbų sąrašą papildžius sportinės sėdynės pritvirtinimu pagal FIA standartus, elektrinės dalies iškarpymu ir pritaikymu sportui, amortizatorių, spyruoklių sumontavimu ir sureguliavimu pagal poreikius, sąmata turbūt nesunkiai pasieks 700-1000 eurų ir tai iš ties nemaži pinigai drifto pradžiamoksliui, tačiau tinkamai tiekiant detales, visi jie bus atlikti per savaitę laiko, atsakingai ir taip, kad jų nereiktų kartoti ar perdarinėti. Taip pat su tuo gausite profesionalo jau subalansuotą automobilį, kuris bus gerokai lengviau ir suprantamiau valdomas, nei paruoštas bandymų ir spėliojimų keliu.

Dabar belieka apsispręsti – imtis viršvalandžių darbe, parduoti atliekamą ratų kompletą ir pasistengti susirinkti papildomų lėšų, ar naktis leisti garaže, bandant suprasti, kodėl nesikuria naujasis variklis, kodėl nebeveikia imobilaizerio blokas, važiuojant neatsisuka ratai ar blogai veikia naujasis rankinis stabdis ir tada kreiptis į ekspertus tam, kad ištaisytų Jūsų klaidas. „50 Garage“ yra tik vienas iš gerų pavyzdžių, kurių netrūksta visoje Lietuvoje ir kurie turėtų būti stipriai atsvarstyti prieš pradedant savo karjerą – konsultacija juk nieko nekainuoja, o ir laiko, ir nervų ir eurų ji gali sutaupyti daug.

Spręsti Jums 🙂